poniedziałek, 12 stycznia 2015

PAN BŁYSK, J.R.R. Tolkien






Tytuł: Pan Błysk (Mr. Bliss)
Autor: J.R.R. Tolkien
Data I wyd.: 1982 (PL: listopad 2008)
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ilość stron: 104


Dwa słowa: (nie tylko) dla dzieci







Dostawać takie książki to czysta przyjemność. Wyjątkowo wydana, o mało znanym tytule, a na dodatek zawierająca nadzwyczaj błyskotliwą treść. J.R.R. Tolkiena kojarzą wszyscy. Ale czy takiego?

Pan Błysk to dżentelmen wielce interesujący. Nosi wysokie cylindry (stąd wąskie i odpowiednio strzeliste drzwi w jego domu), hoduje Żyrólika (skrzyżowanie żyrafy i królika, logiczne!) oraz posiada rower (pozbawiony pedałów, ponieważ pan Błysk jeździ nim tylko z górki). Pewnego dnia kupuje samochód... i zaczyna się przygoda, w której biorą udział więcej niż dwa wypadki drogowe, kilka główek kapusty oraz pewien osioł i cała gama barwnych bohaterów.

Ale skąd taki pomysł? Gdzie Śródziemie, dobrze znane hobbity i walka z przerażającymi, mrocznymi istotami. Słowem - gdzie tu miejsce dla Tolkiena, którego wszyscy znają? Cóż, nie zapominajmy, że J.R.R. Tolkien to nie tylko jeden z prekursorów współczesnej literatury fantasy,  ale też - a być może przede wszystkim - filolog i człowiek niezwykle wszechstronny. Tę surrealistyczną, lekką bajkę stworzył dla swoich dzieci. Nie została wydana za jego życia, ponieważ koszty powielania ilustracji były zbyt drogie. Sam zresztą traktował ją jako żart, a także dziełko bardzo prywatne.

Przeczytanie tej książki zajmuje nie więcej niż 40 minut, ale już teraz wiem, że będę wracać do niej często. Wydanie zawiera tekst drukowany w języku polskim oraz faksymile oryginalnego rękopisu Tolkiena. Nie dość, że można czytać w dwóch językach, to jeszcze książka bawi sprytnymi ilustracjami. Mój faworyt - krótka notatka obok rysunku, wymieniająca rzeczy, których autor nie narysował, ponieważ... "już mu się nie chciało".

Pan Błysk to świetna opowiastka dla dzieci - pełna zaskakujących zwrotów akcji, dowcipna i ściśle uzupełniana przez ilustracje. A jednocześnie...nie widzę żadnych ograniczeń wiekowych.



 

9 komentarzy:

  1. Wow, nie wiedziałam, że napisał cos takego :) wygląda niesamowicie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wiedziałam! Kiedy dostałam tę książkę byłam absolutnie oczarowana. Jest przepiękna!

      Usuń
  2. Mój komentarz też brzmi WOW :)

    OdpowiedzUsuń
  3. No proszę! Znałam tylko "Władcę pierścieni", a tu takie zaskoczenie!Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się zapoznać z panem Błyskiem. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda super! I brzmi równie ciekawie. Chętnie bym przeczytała ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. A miałam, miałam w łapkach tę książkę : Rzeczywiście, cudna :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...