wtorek, 27 stycznia 2015

W hiperTEKŚCIE: styczeń

źródło: grafika google
Hipertekst to nielinearna i niesekwencyjna organizacja danych - tekst rozbity na fragmenty, które na wiele sposobów połączone są ze sobą odsyłaczami. (źródło)
Wierzę, że żyjemy w hipertekście. Oto przegląd artykułów, notek, recenzji, stron i innych linków, na które mniej i bardziej przypadkowo natknęłam się w ostatnim miesiącu. Studia nauczyły mnie, by po lekturze każdej książki poszukać innych źródeł interpretacji niż własny rozum. Dzięki temu lektura zostaje ze mną na dłużej, a ja uczę się konstruowania myśli.

Tekst, którym zakończyłam jeden rok w literaturze, a otworzyłam drugi. To właśnie tu odkryłam nazwisko Michała Cichego, tu dowiedziałam się, że Wit Szostak był nominowany do Paszportów Polityki, a także przypomniałam sobie inne bardziej i mniej oczywiste fakty literackie z minionego roku. 

Stanisław Barańczak będzie patronem nagrody literackiej (culture.pl)
Nie tylko studiuję w Poznaniu, ale też uwielbiam poezję Barańczaka, więc wiadomość o tym sposobie uhonorowania jego pamięci uważam za coś naprawdę godnego odnotowania i zapamiętania. 

Zanim Tolkien napisał trylogię (polityka.pl)
W tym tekście nie ma właściwie nic więcej poza tym, co wiedziałam już przed jego przeczytaniem. Jeśli jednak ktoś nie wie, co się działo, zanim Tolkien napisał trylogię, ten tekst będzie dobrym substytutem nie tak błyskotliwej Wikipedii. 

Jest źle, ale nie do końca - Leszek Bugajski "Kupa kultury. Przewodnik inteligenta" (se.pl) 
Recenzję tę odnalazłam po napisaniu swojej krótkiej notatki. I nie mam nic więcej do dodania, bo odnoszę wrażenie, że z autorem tego artykułu świetnie się rozumiemy. 

"Igrzyska śmierci" Suzanne Collins. Jest co czytać (wyborcza.pl)
Kinga Dunin to nazwisko, któremu można ufać. W tym artykule świetnie wyłożyła najważniejsze kwestie poruszone w "Igrzyskach śmierci" - kilku sama nie umiałam nazwać, więc zapamiętam ten tekst na długo! 

Lala, Dehnel, Jacek (wyborcza.pl)
"Ta książka wyjaśnia, jak doszło do tego, że Jacek Dehnel stał się przybyszem z innej epoki", pisze Dariusz Nowacki, autor artykułu. A ja powiedziałabym, że ten tekst wyjaśnia, w jaki sposób inna epoka pojawia się w książce.

Nagroda Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla
Oczywistość dla fanów polskiej fantastyki, ale być może novum dla osób niekoniecznie związanych z tematem. Pchana przymusem studenckim i własnym zainteresowaniem korzystałam z tej strony podczas tworzenia prezentacji na temat nagrody, musiałam więc umieścić tu ten adres.

Wydawnictwo Dwie Siostry
Przeżywam ostatnio wielki zachwyt publikacjami tego wydawnictwa. Na dodatek ich profil na facebooku wciąż informuje mnie o warsztatach dla dzieci, które brzmią naprawdę fantastycznie! Kwintesencja domu wydawniczego, który dba o to, by książka była piękną. 

Premiery książek 2015
Strona, o której wspomniałam już na facebooku, a która jest mekką dla miłośników nowości i przekleństwem dla kolekcjonerów książek.


Czy tego typu podsumowanie lekturowych odmętów Internetu przypada Wam do gustu?

8 komentarzy:

  1. Kurcze chętnie poczytam to co zaproponowałaś w tym poście!
    Sama szperam w internecie szukając różnych artykułów na temat książek, seriali itp
    fajny pomysł na post :)
    Też jestem absolwentką filologii polskiej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, jak miło! :)
      Ledwo skleciłam tego posta, a już mam w zakładkach kilka linków, z których będę wybierać do kolejnego. Internet to wspaniałe miejsce.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe linki. Mnie najbardziej spodobał się ostatni. :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...