środa, 20 maja 2015

OGAR BOGA. POPIÓŁ I PIACH, Anna Gręda

źródło: lubimyczytac.pl





Tytuł: Ogar Boga. Popiół i piach
Autor: Anna Gręda
Data I wyd.: 2015
Cykl: Ogar Boga (tom 1)
Wydawnictwo: Novae Res
Ilość stron: 430
Uwagi: egzemplarz przed korektą

Dwa słowa: urban fantasy







Czytałam tę książkę podczas powrotu z Warszawskich Targów Książki. Zajęła mi idealnie trzy godziny, które musiałam spędzić w pociągu relacji Warszawa-Poznań. To lekka, prosta lektura, jeśli jednak lubicie różne wariacje na temat fantastyki - nawet te, które są książką na jeden dzień, wolne popołudnie, nudną podróż - to być może odnajdziecie się w tej powieści. To czytadło, które o dziwo wciąga, choć nie ma ku temu właściwie żadnych szczególnych predyspozycji.

Główną bohaterką powieści jest Kira Santiago, łowczyni, która odkrywa, że w jej mieście grasują nowonarodzone wampiry, zostawione ze swoimi mocami i pragnieniami samopas. Aby rozwiązać zagadkę ich pochodzenia, Kira wzywa swoich dawnych towarzyszy - istotny nadnaturalne - by odnaleźć wampira stojącego za narodzinami morderców. Z opisu książki dowiemy się też, że:
Kira Santiago jest żywym dowodem na to, że cięty język, seksapil i umiejętność posługiwania się naostrzoną stalą to istotnie zabójcza mieszanka. Łowczyni, tajemnicza hybryda i wyjątkowo niebezpieczna zabójczyni stanowi najsilniejsze ogniwo w łańcuchu pokarmowym wśród istot nadnaturalnych i ludzi.
Głównym problemem tej powieści jest to, że właściwie wcale nie interesuje nas, dlaczego Kira jest hybrydą i dlaczego nowonarodzone wampiry są zostawiane same w sobie. Brakuje elementów prawdziwie sensacyjnych, rzeczywistej tajemnicy i dreszczu emocji, który napędzałby całą akcję. Nadal nie wiem, po co właściwie Kira zbierała wokół siebie całą drużynę, dlaczego przemieszczali się z jednego miejsca do drugiego, o co było tyle hałasu. Brakowało prawdziwego zawiązania akcji. To bardzo przegadana książka, a narracja pierwszoosobowa nie ułatwia sprawy:
Demon, nieprzewidywalny i potężny w samej swej istocie oraz ja, nadnaturalna hybryda, wzbudzająca strach łowczyni, kobieta niebojąca się ubrudzić ubrań krwią. To było, musiałam przyznać niechętnie, całkiem kuszące zestawienie.
Jestem zdania, że taka formuła powieści jest jedną z trudniejszych, ponieważ bardzo łatwo popaść w takim układzie w marysuizm, chyba najgorsze, co może się stać. Choć Ogar Boga ma w sobie coś, co sprawia, że książkę tę czyta się szybko, to jednak opisy czy refleksje są często bardzo płaskie i jednowymiarowe. Nie ma tu żadnej głębi, bardziej skomplikowanej intrygi czy krwistych bohaterów. Tę książkę po prostu się czyta - dobrze, bo lekkie słowa przyswajamy łatwo. Nie jest to ani thriller, ani horror, ani powieść z domieszką kryminału, ani romans, ani powieść sensacyjna. To takie, ot, urban fantasy, bo wrzuciliśmy do jednego miasteczka watahę wilkołaków, grupę wampirów i jeszcze kilka innych nadnaturalnych gatunków. Nie jest to więc powieść z rodzaju tych, które obudowują wokół siebie dużą historię, porządnie skonstruowany świat i które stosują gradację napięcia.

Choć naprawdę przeczytałam tę książkę bez problemu, a nawet w kilku momentach akcja odrobinę mnie zainteresowała, to nie mam nic więcej do dodania. Ta książka ani ziębi, ani parzy; nie wzrusza i nie wywołuje rumieńców. Jeśli macie ją i nie wiecie, czy ją przeczytać - sięgnijcie po nią. Jeśli nie musicie - sięgnijcie jednak po coś innego.

KSIĄŻKĘ PRZECZYTAŁAM DZIĘKI AKCJI POLACY NIE GĘSI I SWOICH AUTORÓW MAJĄ

3 komentarze:

  1. Nie muszę, więc sięgnę po coś innego xD Takie historie lubię, ale gdy są dopracowane i wywołują w czytelniku pytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakby mi wpadła w ręce to przeczytam, ale specjalnie szukać nie będę. Mam nadzieję, że polscy autorzy nie chcą brać przykładu z amerykańskiej literatury fantastycznej dla młodzieży. Bo ten tytuł tak trochę wygląda - seksowna łowczyni, niewiele akcji, pierwszoplanowa narracja i brak szału.

    http://magiel-kulturalny.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, niestety, ale rzeczywiście, coś w ten deseń. Jak pod koniec okazało się, że główna bohaterka ma też fantastyczny głos - padłam.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...