wtorek, 29 marca 2016

WŁADCY DINOZAURÓW, Victor Milán





Tytuł: Władcy dinozaurów (The Dinosaur Lords)
Autor: Victor Milán
Data I wyd.: 2015 (PL: marzec 2016)
Cykl: Władcy Dinozaurów (tom 1)
Wydawnictwo: Galeria Książki
Ilość stron: 450

Dwa słowa: trochę niewypał





Łatwo łykam teksty pisarzy polecających inne książki. Jestem z gatunku ludzi, na których działa prawo autorytetu. Zdanie zachęty George'a R.R. Martina na okładce? Zdanie, które porównuje Władców dinozaurów do Parku Jurajskiego i Gry o tron? Tak, musiałam sięgnąć po tę książkę.

Akcja rozgrywa się w Raju, świecie, nad którym władzę sprawuje Ośmiu Stwórców, a głównymi stworzeniami - oprócz ludzi - są dinozaury. Niektóre dzikie, inne wykorzystywane jako zwierzęta domowe lub pociągowe, jeszcze inne służące w walce. Podczas jednej z bitew tajemniczy, sławiony w pieśniach wojownik Karyl Bogomirsky zostaje zdradzony i pokonany. I, jak twierdzą świadkowie, zabity. Dowódca budzi się jednak na polu bitwy, a niedługi czas później podejmuje się wyzwania, które będzie miało wpływ na cały znany świat.

Fantastyka jak się patrzy. Klimat Europy z okolic XIV wieku, z jej rozwarstwieniem społecznym, zwyczajami i dużą rolą religii. Do tego egzotyka miejsca, które bardzo przypomina nasz świat, ale jest - jak autor podkreśla na samym początku - całkowicie innym światem. Niezwykłe zwierzęta, odrobina tajemniczych, mrożących krew w żyłach wierzeń, spory religijne i polityczne, smród ubogich ulic, patos wielkich bitew, władcy, rycerze i zwyczajni bardowie. A do tego dinozaury, strach przed istotami, które mogą zwrócić uwagę na napiętą sytuację w Raju i postanowić samodzielnie zaprowadzić porządek oraz odrobina seksualności i humoru w ustach poskramiacza dinozaurów. W teorii - cudo! W praktyce...

Zawiodłam się tą książką. Piszę to z trudnością. Długo mieliłam te słowa, ale nie widzę możliwości, żeby inaczej opisać mój nastrój w czasie lektury oraz refleksję po zamknięciu książki. Od samego początku byłam zachwycona pomysłem - ostra polityka, walki i dinozaury? Byłam przekonana, że mam przed sobą coś tak miażdżącego, że nie będę mogła się po tym podnieść. Zauroczyła mnie grafika na okładce, niesamowicie klimatyczna. Wszystkie ilustracje w środku książki są równie dobre. Wprowadzają w nastrój. Kiedy okazało się, że każdy z rozdziałów otwiera krótki tekst dotyczący gatunków dinozaurów lub szczegółów dotyczących Raju - poczułam znajome, zadowolone drżenie w głębinach czytelniczego serduszka. Mitologia świata Władców dinozaurów jest dopracowana, interesująca i rozbudza apetyt na więcej. Po przeczytaniu pierwszych rozdziałów drżałam z emocji, bo opis walk na dinozaurach jest epicki w najbardziej szerokim znaczeniu tego słowa. Słyszałam ryk potworów i widziałam krew nieszczęśników, którzy zostali zmieceni z powierzchni ziemi. Pierwsze rysy postaci bardzo mnie zaciekawiły. Były dobrze osadzone na klasycznym sposobie prezentowania bohaterów książek fantastycznych - narracja zadbała o przedstawienie szczegółów, które pomagają wyobrazić sobie postać w środku świata przedstawionego.

A później zaczęłam się nudzić. Od połowy książki wymuszałam na sobie dotarcie do konkretnej strony, bo w innym wypadku prawdopodobnie odłożyłabym tę lekturę na bok i o niej zapomniała. Miałam ogromne, nabuzowane, pełne ekscytacji przewidywania co do świata Władców dinozaurów. I wszystko legło w gruzach. To nie tak, że jest to zła książka, nie. Jest dobrze napisana, nie dostrzegłam żadnych rażących błędów logicznych, można sobie całkiem przyzwoicie wyobrazić Raj ze wszystkimi jego zasadami, obawami i nadziejami. Nie mogę jednak pozbyć się wrażenia, że książka ta jest pozbawiona tempa. Ktoś wciąż gdzieś się bije, dokądś zmierza, na cesarskim dworze rozgrywają się błahe i naiwne rozmowy córki władcy i jej świty. A później znów trwa walka, kolejna walka, mnóstwo pięknych opisów szarżujących na siebie ludzi i dinozaurów... I tak w kółko. Nie widzę tu rozmachu Gry o tron, chociaż cała rzecz tyczy się bitew i walk o władzę. Element intrygi jest jednak niemrawy. Opisy romansu i seksu - męczące. Melodia, cesarska córka, to jedna z bohaterek, które mnie nie przekonują; nie czuję wobec niej ani sympatii ani niechęci, jej wątek jest przesadnie długi. Park Jurajski z jego fantastyczną akcją i ciągłymi zwrotami akcji to coś zupełnie innego niż Władcy dinozaurów. W Parku bestie są coraz bardziej przerażające, we Władcach dinozaurów przestałam się ich bać

Liczyłam na wiele. Ekscytowałam się tą książką przed sięgnięciem po nią, ekscytowałam się przez kilkadziesiąt pierwszych stron. Po jej zamknięciu rzuciłam ją na podłogę i mruknęłam pod nosem, że jestem zawiedziona. Nie oderwałam się od rzeczywistości, świat przedstawiony mnie nie porwał, nie będę teraz marzyć o przeniesieniu się do niego. Kocham fantastykę za to, że tworzy przed czytelnikiem coś niesamowitego - tu niesamowitości mi brakło. Szkoda.

KSIĄŻKĘ PRZECZYTAŁAM DZIĘKI WYDAWNICTWU GALERIA KSIĄŻKI
Więcej o książce na stronie galeriaksiazki.pl

6 komentarzy:

  1. Wymuszanie dotarcia do jakiejś strony jest najgrosze... mam tak z dwiema książkami, czytam je powoli i mam nadzieję że kiedyś skończę, ale... Nie mniej, raczej "Władcami dinozaurów" się nie zainteresuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jestem fanką fantastyki więc takie pozycje nie do końca do mnie trafiają. Widać, że i Twoje oczekiwania nie zostały spełnione. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Opis fabuły jest całkiem zachęcający... jednak Twoja opina odrobinę studzi mój zapał. Może powinnam sięgnąć po tę pozycję, żeby przekonać się na własnej skórze, czy podzielę Twoje zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Najgorzej. Nienawidzę jak autor miał fajny pomysł na książkę, a potem ja ją czytam i mam masę pomysłów na mord tegoż autora, któremu nie wyszło... Szkoda, lubię dinozaury, ale jak mam się tylko zdenerwować to bez sensu w ogóle sięgać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety przeczytałem 100 stron i trochę masło maślane nie bardzo wiem kto jest kim odkladam tą książkę może kiedyś ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam bardzo podobne odczucia. :) Choć sama idea, pomysł - niezłe.

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...