czwartek, 3 listopada 2016

#bookish: Wokół ♀ - 7 książek o kobietach i kobiecości

Jestem kobietą – to fakt. Co ważniejsze, naprawdę lubię być kobietą. Choć brzmi banalnie, dojście do takiego wniosku zajęło mi nieco czasu. Na szczęście miałam doskonałe nauczycielki – bohaterki książek, które sprawiały, że myślałam:

cholera, ta dziewczyna ma moc!


Choć wolę fikcję – niektóre z przeczytanych przeze mnie książek dotyczyły kobiet prawdziwych, ich doświadczeń oraz przeżyć. Przedstawiam 7 książek (reportaży, rozmów i powieści inspirowanych faktami) o kobietach, które przeczytałam w ciągu ostatnich miesięcy.





Yeonmi Park urodziła się w Korei Północnej. W 2007 roku w poszukiwaniu wolności i godnego życia ruszyła do Chin – jednak dopiero tam doświadczyła prawdziwej brutalności. W tej książce opowiada swoją historię, od miłości do przywódcy, po walkę o prawa mieszkańców Korei Północnej.



Siostry Mirabal to bohaterki narodowe na Dominikanie, które stanęły na czele opozycji, a w 1960 roku zostały zamordowane z rozkazu dyktatora Rafaela Trujillo. Julia Alvarez w formie powieści odtwarza ich historię, a dzięki uzupełnianiu faktów fikcją – prezentuje ich charaktery, wartości, motywacje i marzenia.



Położne w rozmowach z Sylwią Szwed dzielą się swoimi doświadczeniami, filozofią pracy, podejściem do rodzących kobiet. Dwuletnią pracę reporterską zamyka dziesięć diametralnie różnych rozmów. Kim są „mądre kobiety”?



Sultana to wnuczka saudyjskiego króla i żona jednego z saudyjskich książąt. W książce opowiada o historiach kobiet w Arabii Saudyjskiej oraz o swojej walce o ich godne i szczęśliwe życie. Choć nie jest to pozycja idealna – warto po nią sięgnąć.



Lili Elbe urodziła się w ciele mężczyzny. Jako Einar walczyła o prawo do korekty płci. David Ebershoff zainspirował się jej historią, a wynikiem jest powieść o małżeństwie Wegnerów i odważnej walce o… siebie.



Muzułmanki w Polsce? Jest ich wiele i trudno je zdefiniować w jeden sposób - różnią się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem, podejściem do swojej wiary. Anna Dudek pyta je o to, kim są i czym jest dla nich islam.



Kobiece ciało wielu mężczyznom spędzało (i nadal spędza) sen z powiek. Czy to nie zabawne, że historia kobiecego ciała jest historią… męskiego punktu widzenia? Co o kobiecości mówili uczeni wieki temu i jak kobiecość jest wykorzystywana dziś?


A Ty? Jaką książkę o kobietach (i kobiecości) możesz mi polecić?


4 komentarze:

  1. Dwie z nich mam na półce ("Przeżyć" i "Dziewczynę z portretu") i nie mogę się doczekać, aż się za nie zabiorę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sięgaj jak najszybciej, bo w obu przypadkach warto!

      Usuń
  2. Marzy mi się "Dziewczyna z portretu", a "Mundra" jest książką cudowna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam żadnej, ale z chęcią sięgnęłabym po ,,Łzy księżniczki" :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    SZELEST STRON

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...