piątek, 17 lutego 2017

SUPERBETTER. ŻYCIE TO GRA, NAUCZ SIĘ WYGRYWAĆ, Jane McGonigal






Tłumacz: Ewa Kaniowska
Data wyd.: luty 2017
Wydawnictwo: Czarna Owca
Ilość stron: 480

Dwa słowa: szach mat?







Podobno życie to teatr, a ludzie – aktorzy. Co jednak, gdy okaże się, że życie to… gra? Przypominająca angażującą planszówkę, interesującą partię szachów lub wciągającą grę cyfrową? Wyzwania, zdobywanie sojuszników, czarne charaktery... Jane McGonigal, światowej klasy projektantka gier, jest zdania, że dzięki obudzeniu w sobie gracza w życiu realnym zmienia podejście do wyzwań. Na stronach swojej książki przytacza najnowsze badania oraz inicjuje SuperBetter, grę, w którą może zagrać każdy.

Sto zadań
Odporność fizyczna, psychiczna, emocjonalna i społeczna – oto cztery rodzaje umiejętności, jakie rozwijają uczestnicy gry SuperBetter dzięki stu zadaniom zawartym w książce. Jane McGonigal zaprojektowała je na bazie naukowej wiedzy dotyczącej gier oraz traumatycznych wydarzeń, które przeżyła w swoim życiu. Gdy po wstrząśnieniu mózgu miała problemy z najprostszymi czynnościami, postanowiła przekształcić codzienne trudności w wyzwania przypominające następujące po sobie etapy gry. Zamiast wyznaczać sobie ogólne i nierealne cele, rozpoczęła od drobnych punktów – małych elementów, dzięki którym uczyła się reagować na stres i ból. Określiła swój cel, zebrała sojuszników wśród swoich bliskich, a następnie każdego dnia pokonywała najbliższe trudności i uzupełniała pozytywne doświadczenia.

Postanowiła przekazać swoją historię dalej - najpierw w sieci, następnie podczas prowadzonych przez siebie wykładów oraz w książkach. Dzięki temu mogła zdobyć relacje innych ludzi, którzy również przekształcali trudności w wyzwania, wykorzystywali gry, by radzić sobie z traumą lub po to, żeby realizować inne, samodzielnie określone cele.

Przejrzyste zasady
Książka SuperBetter charakteryzuje się przede wszystkim niezwykle klarowną konstrukcją. Rozpoczyna ją ogólny wstęp, dzięki czemu czytelnik poznaje sens oraz budowę poradnika. Następnie autorka przytacza własne doświadczenia i przykłady innych osób, które spróbowały przenieść mechanikę gier na codzienne życie. Czytelnik ma przed sobą trzy duże części książki – w pierwszej pozna stan badań dotyczących gier oraz ich wpływ na ludzkie życie; w drugiej dowie się więcej o kilku zasadach gry SuperBetter, w trzeciej otrzyma trzy wyzwania z rozpisanymi poleceniami na każdy dzień. Recepty: „Będzie dobrze, próbuj bądź silny i myśl pozytywnie?”. Nie! SuperBetter to uporządkowany system, który na początku nie wymaga niczego poza… ciekawością.

Doktor Daphne Bavelier w swoim laboratorium nauk poznawczych na Uniwersytecie w Genewie bada wpływ komputerowych gier akcji na plastyczność mózgu i zdolność uczenia się. Ponad dziesięć lat badań przekonało ją, że granie w gry komputerowe prowadzi do reorganizacji neuronalnej, skutkującej zwiększoną uwagą, szybszym podejmowaniem decyzji i efektywniejszym uczeniem się. W istocie dr Bavelier uznaje gry wideo za potencjalnie najskuteczniejszą metodę zwiększania neuroplastyczności u dorosłych.

Ciekawostka - aby pomóc mózgowi w radzeniu sobie z trudnymi obrazami, warto grać w gry wizualne, angażujące uwagę, np. Tetris. Ciekawostka numer dwa - nasz mózg łatwo oszukać, trzeba tylko wiedzieć, jak. (Podczas rozwiązywania problemów połóż ręce wewnętrznymi stronami w górę, Twój mózg odczyta to jako dobry znak i zareaguje w pozytywny sposób na wyzwanie!)

O co toczy się gra?
Nie jestem człowiekiem od poradników. Widzę w nich coś z czarnej magii – ale SuperBetter to więcej niż treść poradnikowa. Dla mnie największą wartość miały informacje dotyczące badań nad grami – jak wpływają na ludzi, gdzie mają zastosowanie. PTSD, depresja, chorujący na nowotwory i osoby w trakcie terapii po poparzeniach – już od lat gry stosuje się jako pomoc w leczeniu, drogę do kontaktu z osobami z autyzmem czy zaawansowany trening umiejętności przydatnych w codziennym życiu. Jane McGonigal tworzy z tego fascynującą opowieść o różnych gatunkach gier, o podejmowanych badaniach. Wnika w umysł człowieka i wskazuje te części mózgu, które możemy... projektować. Cenne jest także to, że każdy z rozdziałów zawiera na dodatek realne i bardzo bliskie czytelnikowi historie, wyznania osób, które zaczęły postrzegać gry jako coś więcej niż odskocznię od codziennego życia – jako doładowania do realnych umiejętności.

Najbardziej zaskoczyło mnie to, że naprawdę nie trzeba wiele. Uważnie przeanalizowałam zadania znajdujące się na końcu książki - ich wykonanie zajmuje zaledwie kilka minut dziennie. To drobiazgi, które powoli zmieniają przyzwyczajenia. Czasem chodzi jedynie o uświadomienie sobie mechanizmów, którym podlegamy. A wszystko to czytelnik otrzymuje w niezwykle przyjemnej formie, z tabelami, wyróżnikami, komentarzem naukowców i zwykłych ludzi. Moim zdaniem to doskonale angażująca treść - dobrze wyważone proporcje między nauką a rzeczywistością, przejrzystość i przyjazny język.

Książka ma charakter poradnikowy i jest w niej wiele bezpośrednich zwrotów do czytelnika/czytelniczki, co w języku polskim – inaczej niż w angielskim – wymaga dookreślenia rodzaju. Dla ułatwienia lektury zdecydowałam się na rozwiązanie mieszane: w co drugim rozdziale stosowałam rodzaj żeński, a w co drugim – męski (przyp. tłum.).

Ukłony dla tłumaczki
Przeczytajcie cytat powyżej - to uwaga znajdująca się w przypisie na pierwszej stronie SuperBetter. Po raz pierwszy spotkałam się z takim komentarzem oraz z tego typu rozwiązaniem - i uwierzcie, że natychmiast zachęciło mnie to do lektury. Ewa Kaniowska wykonała kawał dobrej roboty, doskonale oddając lekkość narracji. Jane McGonigal ma w sobie nieco typowego, amerykańskiego hurraoptymizmu i przekonania o tym, że każdy dream może się ziścić, ale... Hej, życie to gra. Czerpanie z niego przyjemności jak z najlepszej rozgrywki nie może nam zaszkodzić!



KSIĄŻKĘ PRZECZYTAŁAM DZIĘKI WYDAWNICTWU CZARNA OWCA
Więcej o książce na stronie czarnaowca.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...